Het enige wat je doet is je aan aan enige eenvoudige regels houden (slechts vier weken), want niets gaat vanzelf; en 10 kilo afvallen heeft zijn prijs.

Hier volgen de belangrijkste regels:


- nooit witte suiker of chemische zoetstoffen.
Even (slechts vier weken) geen koek, geen snoep, of andere gesuikerde producten, geen chips; als je iets zoet wilt maken dan (matig) met natuurlijke rietsuiker of  honing;

- drink geen suikervalstrikken als ”fris”-drank of kant-en-klare fruitsappen; drink water: 1,5 tot 2 liter per dag;

- vlees: het liefst gevogelte; of vis, rood vlees niet vaker dan één keer per week

- geen worstproducten, en zeer zuinigjes met kaas (het liefst feta);

-’s avonds eet je òf meelproducten (aardappels, rijst, pasta, brood) met groente en sla; òf je eet vlees dan wel vis met groente en sla;

nooit vlees of vis samen met aardappels, pasta, rijst of brood;

- slechts héél dun boter op je brood (niet verplicht, het mag ook zonder) en braden of bakken doe je over het algemeen met olie;



- je eet uitsluitend volkoren producten;

- drie glazen wijn of bier per week, niet per dag of per uur.

- een bescheiden maar lekker dessert is toegestaan

Slechts vier weken volhouden.

Dat is alles; en het werkt. Tien kilo eraf.

Pure magie.

Dagindeling:

- je begint de dag met 1 à 2 sneetjes warm toastbrood, spaarzaam bedruppeld met ‘’virgin” of ”extra vièrge’’ olijfolie;

- een glaasje vers geperste jus d’orange en/of een stukje fruit en, naar wens een kopje thee;

nog hongerig? Neem een schaaltje magere joghurt met müsli en honing of rietsuiker of, ouderwets, wat havermoutpap met honing;

- om 10 uur koffie (als je wilt) en twee (of drie?) sneetjes bruin brood, belegd volgens de regels;

tip: getoast brood is beduidend lichter verteerbaar dan vers brood, je valt sneller af;

- lunchen doe je om een uur of 1 naar behoefte met (maaltijd-) salade, brood, joghurt, ei, fruit of wat je wenst;

- in de namiddag thee en een stukje fruit en/of een handje ongezouten noten (studentenhaver) naar keuze;

- ook verse magere joghurt met of zonder müsli en fruit kan altijd;

- een half uurtje (niet korter) voor de avondmaaltijd eet u een kop soep;

- de avondmaaltijd volgens de regels. Je merkt dat je veel minder eet nu je ergste honger weg is.

Een klein dessert is geen probleem; 20 tot 30 minuten na de maaltijd.

En daarna eet je NIETS meer.

Eet genoeg; niet verhongeren!