1: Weeg je niet vaker dan één keer per week; als je dit dagelijks doet dan zie je slechts hele kleine stapjes; je kunt dan de moed verliezen.

Na een week van gezond eten en beweging maak je meestal een flinke stap; dit werkt motiverend.

2: Veel mensen beklagen zich ”geen tijd” te hebben. Dit is niet zo. Het is eerder zo dat de meeste mensen in oude en vastgeroeste gewoontes gevangen zitten.

Hun dagelijkse rituelen, de manier waarop hun dag afloopt; deze dingen geven hen de illusie van houvast en een vermeende veiligheid.

Er is ook nog de zelf opgelegde druk van je scheve zelfbeeld: je denkt dat het een goede indruk maakt als je ”druk, druk” bent. ”Kijk mij eens druk bezig zijn.”

En als je de dagelijkse vier uur tv-kijken weg laat vallen, dan heb je plotseling tijd.
Vier uur per dag, dat zijn verbazingwekkende achtentwintig uur per week. Doe er iets mee…

3: Als je aan het begin van je reis naar de slankheid staat, tref dan geen belangrijke beslissingen. Als je vier weken verder en tien kilo lichter bent, dan kun je er met gerust hart een eurootje of meer onder verwedden dat je over alles heel anders denkt.

Je hebt waarschijnlijk een compleet nieuwe kijk op het leven gekregen. En koop nog geen kleding! Wacht die vier weken even af.

4: Het zelfgenezende vermogen van de mens is verbijsterend. Toch kan het zo zijn dat je bepaalde blinde vlekken in je zienswijze hebt. Je bent, ondanks je vele nieuwe inzichten in jezelf, misschien niet in staat al je foutjes te herkennen. Contact helpt.

Als je een vertrouwenspersoon hebt, spreek dan met deze persoon over jezelf, je problemen; de reis, op weg naar een slanke body, die je onderneemt; je wensen, je tegenslagen, enzovoort. Dit contact helpt je om jezelf te leren kennen.

Vraag deze persoon ook om eerlijke antwoorden, niet om ”correcte”. Het geeft niets als de waarheid soms een beetje pijn doet.

De beloning, inzicht in jezelf, maakt alles goed. Geen contactpersoon?