Je lichaamsgewicht is de som der delen; de uitkomst van het optellen en aftrekken van je ”inkomsten” en ”uitgaven”.

Hierbij zijn de inkomsten de calorieën die je inneemt en de uitgaven zijn de calorieën die je verbrandt.



Dus als je aan het begin van de zomer je bikinifiguur terug wilt hebben, dan is het zaak om meer calorieën te verbranden dan je inneemt.

En het is zaak daar tijdig mee te beginnen.

En de grootste fout is om te gaan hongeren.

Als je er drie weken voor de vakantie plotseling met schrik aan denkt dat je er in bikini misschien niet zo heel erg voordelig uit zou kunnen zien, dan is het meestal al te laat.

Hektisch begint men te hongeren en te trainen; en het eindigt na twee of drie weken meestal met de gang naar de winkel om een nieuwe en vaak grotere bikini te kopen, of, als een dikke plofbuik helemaal geen gezicht meer is, een badpak.

Soms gaat men om de hier genoemde redenen liever niet naar een warm land; een wandelvakantie in Noorwegen is dan een alternatief; of fietsen in Finland.

Of kamperen in plaats van een hotel. Ook leuk. En zeer aan te bevelen.

De andere mensen, die ons slank en sexy-systeem niet kennen, niet sporten èn in de wintertijd te veel en verkeerd voedsel tot zich nemen, hebben een probleempje…

Je hebt tot nog toe geleerd hoe je slim eet en welke handige oefeningen je kunt doen om af te vallen.

Bovendien helpt je geest om je lichaam in vorm te krijgen.

Je kunt echter meer doen. We hebben al enige malen aangeduid dat een regelmatige training bij een sportvereniging erg goed voor je systeem zou zijn; daar zijn we het over eens.

Iedereen begrijpt dat men met meer training beter en sneller afvalt dan met weinig. Logisch.

Daar tegenover staat dat niet iedereen daar zin in en tijd voor heeft.

Als je een baan hebt, en deze baan met een druk familieleven combineert dan blijft er niet veel tijd en energie over voor de sportschool.

Ook dat is begrijpelijk.

Tijd voor enige slimme tips en trucs.

Benut iedere kans om te bewegen.

Tip 1: als je een afstand die je met de auto aflegt, ook met de fiets kunt afleggen, neem de fiets. Als het niet te ver is, ga dan lopen, nog beter.

Tip 2: als je tot de werkende klasse behoort, en je werkgever is niet meer dan twaalf tot vijftien kilometer verwijderd, neem dan de fiets. Uurtje fietsen ipv. een uurtje file.

Dit doet wonderen voor je figuur. Een paar weken wennen, en je wilt niet anders meer. Ook met slecht weer, kou en regen. Je voelt je fantastisch! Je bent fit!

Daar word je sterk van; je bouwt op die manier weerstand en een super conditie op.

Een sterk hart, in tegenstelling tot uitgezakte autorijders. En nooit ziek.

Tip 3: vermijd de lift principieel; neem altijd de trap. Goed voor stevige benen en een sexy achterwerk. Zie het trappenlopen als een goede training. Als een kans.

Tip 4: boodschappen doen? Lopen en tillen. Dat is een gratis alledaagse sportschool.

Tip 5: beweeg tijdens je pauzes, en bedenk zelf, de hele dag door, hoe je meer kunt bewegen; hoe je de rekening in jouw voordeel af kunt sluiten.

Er zijn altijd kansen om een paar extra calorieën te verbranden.